Παρασκευή 17 Απριλίου 2015

Premier League: Η “Αυτοκράτειρα” της Ασίας

Η ασιατική αγορά αποτελεί, τις τελευταίες δεκαετίες, διακαή πόθο κάθε σύγχρονου οικονομικού Κολοσσού. Ασχέτως των προϊόντων ή των υπηρεσιών που προσφέρει. Μοιάζει με τη “Γη της επιχειρηματικής Επαγγελίας’’. Για αυτό το λόγο, τα μεγάλα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, με το πέρασμα των χρόνων, έχουν κάνει ουκ ολίγες προσπάθειες, ώστε να ρίξουν γέφυρες διασύνδεσης με την Ασία. Όμως εκείνο που τα έχει καταφέρει σε εξαιρετικό βαθμό είναι η Premier League.
Γράφει ο Άρης Σταμόπουλος

Το ότι το αγγλικό πρωτάθλημα συγκαταλέγεται στα κορυφαία πρωταθλήματα του κόσμου ανεξαρτήτως αθλήματος (για πολλούς είναι το κορυφαίο όλων), δε χρήζει ιδιαίτερης ανάλυσης. Από όποια μεριά κι αν το δει κανείς. Οι αθλητικές υποδομές, οι εγκαταστάσεις, τα γήπεδα, οι φίλαθλοι, οι ομάδες, το αγωνιστικό επίπεδο, οι χορηγίες και τα τηλεοπτικά συμβόλαια συναινούν , εκ του ασφαλούς, σε αυτό το συμπέρασμα. Είναι ευρέως γνωστό πως από τα μέσα της δεκαετίας του 80’, η ασιατική αγορά αποτέλεσε πόλο έλξης διαφόρων φημισμένων αθλητικών “brand names”. Από τις εταιρίες αθλητικής ένδυσης και υπόδησης (Nike, Addidas, Puma κλπ.), μέχρι τα ίδια τα αθλητικά γεγονότα (NBA, Premier League, MLB, Champions League κλπ.).

Ειδικά οι Αμερικάνοι προσπαθούν εις μάτην, εδώ και χρόνια, να δημιουργήσουν μια μόνιμη βάση αγοραστικού κοινού, ούτως ώστε να προωθήσουν τα προϊόντα τους στην Ασία. Σύμφωνα με τον Μαρκ Έντελμαν, Αμερικάνο καθηγητή Νομικής και Μελετητή Αθλητικής Επιχειρηματικότητας στο Κολλέγιο Μπαρούς της Νέας Υόρκης, τα αμερικάνικα πρωταθλήματα ακολουθούν μια εντελώς λανθασμένη οικονομική στρατηγική, όσον αφορά την προσέλκυση της ασιατικής αγοράς, με σκοπό τη δημιουργία μιας σταθερής πολυπολιτισμικής βάσης θαυμαστών. Ακόμη, τονίζει πόσο ωφέλιμο θα ήταν να παρθεί ως παράδειγμα προς μίμηση η επιχειρηματική πολιτική της Premier League, καθώς επίσης και οι τρόποι με τους οποίους το αγγλικό πρωτάθλημα έχει καθιερωθεί στις ασιατικές χώρες.

Οι επιρροές του αγγλικού ποδοσφαίρου δεν είναι ευδιάκριτες μόνο στην αγορά, αλλά και στην ποδοσφαιρική κουλτούρα των χωρών της Ασίας. Τόσο σε οργανωτικό κομμάτι, όσο και σε θέμα νοοτροπίας τα ερεθίσματα των Ασιατών από την Αγγλία είναι σημαντικά. Σε Ιαπωνία, Κίνα και Νότιο Κορέα κάνει την εμφάνισή του  ο θεσμός του League Cup ενώ πρόσφατα δημιουργήθηκε και πρωτάθλημα στην Ινδία, έχοντας ως πρότυπο την Premier League σε όλα τα επίπεδα. Σε ερώτηση που έγινε στον σπουδαίο Ρομπέρ Πιρές (αγωνίστηκε στο Ινδικό πρωτάθλημα φέτος) για το αν οι διαιτητές στην Ινδία είναι πιο επιφυλακτικοί στο να καταλογίσουν πολλά φάουλ, διακόπτοντας τακτικά τη ροή σε βάρος του αγώνα, συγκριτικά πάντα με την Ευρώπη, εκείνος απάντησε: “ Όχι, δεν νομίζω ότι είναι επιφυλακτικοί. Είναι ποδόσφαιρο και ο διαιτητής είναι το αφεντικό στο γήπεδο. Ναι, μπορείς να μιλήσεις μαζί του για μια απόφαση, αλλά όταν την παίρνει, θα πρέπει να θεωρείται οριστική. Αυτό ισχύει στην Αγγλία και τη Γαλλία, το ίδιο ισχύει και στην Ινδία.”

Στα συν της Αγγλίας, όσον αφορά την είσοδό της στην αγορά της Ασίας, είναι το γεγονός πως το Χονγκ- Κονγκ βρισκόταν υπό βρετανική κατοχή, έως το 1997. Παρόλα αυτά, ομάδες όπως η Λίβερπουλ, η Τσέλσι και η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ συνέχισαν να έχουν αναγνωρισιμότητα και απήχηση στον κόσμο, εκτοξεύοντας τις πωλήσεις τους και μεγαλώνοντας το μέγεθος τους στην Ανατολή. Οι αγγλικές ομάδες ήταν μάλιστα οι πρώτες που διοργάνωναν τουρ στην Ασία, κάτι που συνεχίζουν να κάνουν μέχρι σήμερα. Οι τρεις προαναφερθείσες ομάδες μαζί με την Άρσεναλ και τη Σίτυ δίνουν το παρόν σχεδόν κάθε καλοκαίρι σε Πεκίνο, Τόκυο, Σεούλ κλπ, έχοντας την Ασία μόνιμα στο καλοκαιρινό καλεντάρι τους. Οι ισπανικές ομάδες με μπροστάρηδες τις Ρεάλ και Μπαρτσελόνα επιδιώκουν κάτι παρόμοιο, με την ισπανική Λίγκα να ορίζει πέρυσι για πρώτη φορά el clasico στις 17:00 το απόγευμα, με σκοπό την τηλεοπτική προβολή του αγώνα στο φίλαθλο κοινό της γειτονικής Ηπείρου.

Επιπροσθέτως, η Premier League έχει ανακοινώσει πως τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα για την τριετία 2013-16, μόνο από τις ασιατικές χώρες, ανέρχονται κοντά στο 1.5 δισεκατομμύριο δολάρια, αυξημένα κατά 77% σε σχέση με την τριετία 2010-13. Παράλληλα, το Αλ Ζαζίρα, κανάλι το οποίο αγόρασε τα τηλεοπτικά δικαιώματα της Premier για την περίοδο 2013-16, συνεχίζει να μεταδίδει αγώνες του αγγλικού πρωταθλήματος σε 23 χώρες. Συνοπτικά, το broadcast στην Ασία περιλαμβάνει τις εξής χώρες: Ιράν, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κίνα, Χονγκ-Κονγκ, Ιαπωνία, Μακάο, Μογγολία, Νότιο Κορέα, Ινδονησία, Μαλαισία, Μιανμάρ, Σιγκαπούρη, Ταϊλάνδη, Βιετνάμ, Μπρουνέι, Μπαγκλαντές, Ινδία, Μαλδίβες, Νεπάλ, Πακιστάν, Σρι Λάνκα, Καζακστάν, Αζερμπαϊτζάν, Αφγανιστάν και Ταϊβάν. Με λίγα λόγια, σχεδόν κάθε άκρη της Ασίας απολαμβάνει το προνόμιο να βλέπει αγγλικό ποδόσφαιρο.

Βέβαια, η εκμετάλλευση των ταλέντων από τις χώρες της Ασίας ξεκίνησε πολύ αργότερα. Ο πρώτος ασιάτης που αγωνίστηκε στην Premier ήταν ο Ιρανός Καρίμ Μπαγκέρι με τα χρώματα της Τσάρλτον, τη σεζόν 2000-01. Ο δρόμος για ποδοσφαιριστές της “κίτρινης φυλής” άνοιξε μετά το Μουντιάλ που διεξήχθη στην Κορέα και την Ιαπωνία, το 2002. Συνολικά στη μεγάλη κατηγορία της Αγγλίας έχουν αγωνιστεί μόλις 28 ποδοσφαιριστές προερχόμενοι από την Ασία. Για την ιστορία, ο πρώτος ασιάτης που αγωνίστηκε ποτέ στην Ευρώπη ήταν ο Γιασούχικο Οκουντέρα. Ο Ιάπωνας μέσος αγωνίστηκε για περίπου μια δεκαετία στη Γερμανία, με τις φανέλες των Κολωνία, Χέρτα Βερολίνου και Βέρντερ Βρέμης σκοράροντας 34 γκολ σε 259 συμμετοχές. Ταυτόχρονα, είναι ο πρώτος ασιάτης που σκόραρε ποτέ σε ευρωπαϊκή διοργάνωση. Το έπραξε με την Κολωνία απέναντι στη μετέπειτα Πρωταθλήτρια Ευρώπης, Νότινγχαμ Φόρεστ.

Εν κατακλείδι, το αγγλικό πρωτάθλημα μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί πρωτοπόρο, αφού είναι εκείνο που “άνοιξε” την ασιατική αθλητική αγορά στην Ευρώπη, για να ακολουθήσουν τα υπόλοιπα. Ακόμη κι οι μη ποδοσφαιρικοί ή αθλητικοί οργανισμοί θα ήθελαν όσο τίποτα να έχουν πρόσβαση σε αυτή. Αυτό οι ιθύνοντες της αγγλικής Ομοσπονδίας το γνωρίζουν πολύ καλά, εκμεταλλευόμενοι στο έπακρο την αξία του ονόματος του πρωταθλήματός τους. Για να διατηρήσεις την αίγλη και τη φερεγγυότητά σου σαν προϊόν και για να παραμείνεις στον αφρό χρειάζεσαι και χρήμα και δύναμη. Εδώ που τα λέμε, όταν κυριαρχείς οικονομικά στην πολυπληθέστερη Ήπειρο του κόσμου(περίπου 4,5 δις πληθισμός), το ένα φέρνει το άλλο…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου